Loading...
Friday 22 Sep 2017
Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ Ο ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
Κλίκ για μεγέθυνση

“Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ Ο ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ’’

ΑΡΘΡΟ Μο ΣΤΑΥΡΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΕΝ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟ ΕΝΘΕΤΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΟΣ ‘’ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ’’

Είναι πλέον από σίγουρο, πως η Μουσική αποτελεί τη βάση της ανάπτυξης της παιδικής οντότητας, γεγονός που έχει εξερευνηθεί κατ’ επανάληψη από ειδικούς επιστήμονες σε κάθε άκρη του πλανήτη μας.

Ανατρέχοντας στην Αρχαία Ελλάδα, ανακαλύπτουμε το κείμενο του Πλάτωνα, που ερμηνεύει το όφελος της Μουσικής: «Η εκπαίδευση στη μουσική είναι ανάγκη επιτακτική, γιατί περισσότερο από οτιδήποτε στον κόσμο, ο ρυθμός και η αρμονία επηρεάζουν το ενδότερο κομμάτι του εαυτού μας, και ο καθένας από εμάς, θα πρέπει να ξέρει πως να το χαλιναγωγήσει.»

Κατά την έννοια αυτή, η μουσική επηρεάζει τον συναισθηματικό κόσμο των παιδιών, βοηθά στην ανάπτυξή τους και στη διαμόρφωση μιας ισορροπημένης προσωπικότητας. Η αξία της μουσικής εκπαίδευσης, είναι κάτι που έχει αμφισβητηθεί όχι μόνο από γονείς αλλά και από εκπαιδευτικούς, πιο πολύ από οποιαδήποτε άλλο είδος μόρφωσης. Ζώντας σε μια κοινωνία, της οποίας η βασική απαίτηση και αναγκαιότητα κατά παγκόσμια βάση, είναι η ικανότητα της απόκτησης υλικών αγαθών και ιδιαίτερα χρημάτων, οι εκάστοτε υπεύθυνοι για την εκπαίδευση των παιδιών μας, αλλά και οι ίδιοι οι γονείς πολλές φορές, ωθούνται στο να παίρνουν τις ανάλογες αποφάσεις, που πολλές φορές είναι αποτρεπτικές. Φυσικά, η ιδέα της μουσικής εκπαίδευσης από μόνη της είναι ελκτική. Λίγοι θα έλεγαν, ότι δεν θα ήθελαν τα παιδιά τους να έχουν μία έστω και μικρή μουσική εκπαίδευση. Αλλά στην ουσία σαν προτεραιότητα, η μουσική εκπαίδευση, δεν είναι στη κορυφή των προτιμήσεων, όταν οι γονείς βάλλονται και εν πολλοίς υποκύπτουν στα ‘’πρέπει’’ της σύγχρονης κοινωνίας.

Οι γονείς, προτιμούν τα παιδιά τους να μάθουν μια ακόμα ξένη γλώσσα, από ότι να μάθουν πιάνο ή φλάουτο. Από το να είναι μέλη μιας χορωδίας ή να στελεχώνουν μία Ορχήστρα . Όμως, τα οφέλη της μουσικής στην ανάπτυξη του παιδιού είναι χωρίς αμφιβολία εξαιρετικά πολλά, ώστε να αποτελεί ιδιαίτερη ανάγκη, η εκπαίδευση των γονέων, με στόχο να πιστέψουν οι ίδιοι, για την αξία και την προτεραιότητα αυτής της βασικής τέχνης. Μέσα από τις διαχρονικές έρευνες Πανεπιστημιακών Σχολών και δασκάλων, αποδεικνύεται, ότι τα παιδιά που μαθαίνουν από πολύ μικρά μουσική, μαθαίνουν ευκολότερα στο σχολείο. Γίνονται καλύτεροι ακροατές και συγκεντρώνονται πιο εύκολα. Αυτοί οι μαθητές, σύμφωνα πάντα με τα αποτελέσματα των ερευνών, ήταν πιο σωστοί στην οργάνωση της σκέψης τους και στη νοητική τους ευελιξία.

Πρόσθετα, τα παιδιά που μαθαίνουν από νωρίς κάποιο μουσικό όργανο, αναπτύσσουν γρηγορότερα της φυσικές, πνευματικές, συναισθηματικές και κοινωνικές τους δεξιότητες. Μαθαίνουν την ομαδική εργασία, κινούνται ευέλικτα και με την αποφασιστικότητα που χρειάζεται η επιτυχία του συνόλου και του ατόμου, με αποτέλεσμα να ευνοούνται αργότερα στους ίδιους τομείς, που απαιτεί η σύγχρονη προσφορά εργασίας και όλα αυτά απολαμβάνοντας την υγιή και θετική συμμετοχή σε ένα σύνολο με φίλους τους. Πέρα από τα αυτά, η μουσική αναπτύσσει την δημιουργικότητα και την φαντασία, την έκφραση και την αυτοπεποίθηση τους, τη συνέπεια και την πειθαρχία, οδηγώντας τα παιδιά στην κοινωνικοποίηση τους.

Σαν πειστικό παράδειγμα, θα μπορούσε να αναφερθεί η έρευνα για τη μουσική του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, η οποία απέδειξε, ότι η ακρόαση της μουσικής του, μπορεί να βελτιώσει έστω και παροδικά την ικανότητα της μάθησης και ίσως και το IQ του παιδιού, που από μικρής ηλικίας θα οδηγηθεί στα μονοπάτια της μουσικής αυτής.

 Πολλά ευρήματα πιθανόν να παρουσιάζονται και αντιφατικά, αλλά αυτό που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί  και αποδεικνύεται με στοιχεία, είναι το γεγονός ότι η συνεχής μουσική εκπαίδευση, όντως βοηθάει τα παιδιά και στις ακαδημαϊκές τους επιδόσεις. Η διάσημη Αμερικανίδα καθηγήτρια της μουσικής προπαιδείας στο Σικάγο των ΗΠΑ, Brigid Finucane,  είδε από πρώτο χέρι τα θετικά αποτελέσματα της ενασχόλησης μικρών παιδιών με τη μουσική, συγκριτικά με εκείνα, που δεν έλαβαν παρεμφερή εκπαίδευση.

Τα αποτελέσματα της έρευνας της, έδειξαν πως τα παιδιά που πήραν μαθήματα μουσικής, υπερείχαν σε σχέση με τους συνομήλικους τους στην ικανότητα μνήμης, καθώς και σε μη μουσικές ικανότητες, όπως γλωσσική δεινότητα, μαθηματικά και ακόμη και στο IQ.

 Η ίδια σημειώνει: «Ο ρυθμός είναι βασικό συστατικό της μουσικής. Τα παιδιά, που μπορούν να κρατήσουν το ρυθμό σε ένα μουσικό κομμάτι, έχουν μεγαλύτερη ευφράδεια και διαβάζουν κείμενα πιο εύκολα. Το τραγούδι προσφέρει εμπλουτισμό του λεξιλογίου, διδάσκει χρόνους, χρησιμοποιεί ποιητική γλώσσα (ομοιοκαταληξίες, ρίμες), επιτρέπει την οπτικοποίηση και βοηθάει στην καλή εκφορά του λόγου. Μέσω της μουσικής, μαθαίνουμε για τον εαυτό μας, την κουλτούρα μας και την κουλτούρα άλλων χωρών, μαθαίνουμε μαθηματικά, αποκτούμε δημιουργικότητα, αλλά και γιορτάζουμε και ερχόμαστε σε επαφή με τα συναισθήματά μας».

Τι περισσότερο θα μπορούσε να έχει ένας γονεύς, ως εχέγγυο της ανάπτυξης και της προόδου του παιδιού του; Προτρέπω, λοιπόν, τους γονείς της τοπικής μας κοινωνίας να προστρέξουν στα Μουσικά Ιδρύματα, Οργανισμούς, Συλλόγους κ.α. της πόλης μας, εντάσσοντας τα παιδιά τους, στη λογική της εκμάθησης Οργανικής η Φωνητικής Μουσικής.

Η ΠΟΛΥΦΩΝΙΚΗ ΧΟΡΩΔΙΑ ΠΑΤΡΑΣ, ως Μουσικός Οργανισμός, λειτουργεί προς αυτή την κατεύθυνση επί 35ετία, προσφέροντας με τα 10 τμήματα της [άνω των 700 ατόμων] και με κάθε ανιδιοτέλεια, στον Πολιτισμό της πατρίδας μας, την Εκπαίδευση, τη χορωδιακή και τη θεατρική πράξη. Η υπογραφή της ΠΟΛΥΦΩΝΙΚΗΣ, αποτελεί την καλύτερη απόδειξη του επιτελούμενου εκπαιδευτικού έργου, απολαμβάνοντας τη διαχρονική εμπιστοσύνη των γονέων της Πατραϊκής Κοινωνίας. Πληροφορίες: Κορίνθου 280-Γούναρη, τηλ. 2610 279.679 και 2610 222.248. E-mail: choir@polyphonikipatras.gr  www.polyphonikipatras.gr

 
© Copyright 2013 - 2017 Πολυφωνική Χορωδία Πάτρας